„Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer” változatai közötti eltérés

A Helyismeret wikiből
3. sor: 3. sor:
 
=== Felépítése ===
 
=== Felépítése ===
 
;A  rendszer  négyféle  ellátási  formát  támogat  a  szolgáltatást  fogadók  és  közvetítők szerint:
 
;A  rendszer  négyféle  ellátási  formát  támogat  a  szolgáltatást  fogadók  és  közvetítők szerint:
#Önálló könyvtár fenntartása esetében (3000-5000 fős településen)
+
# Önálló könyvtár fenntartása esetében (3000-5000 fős településen)
  
;Az Önálló könyvtár esetében az önkormányzatnak biztosítania kell a könyvtári helyiséget és a személyzetet. A  KSZR  ebben  az  esetben  elsősorban  kiegészítő  megrendelhető  szolgáltatásokat  nyújt (könyvtárközi, rendezvények, továbbképzések  stb.)  azoknak  a  nagyobb  községeknek,  ahol az  önkormányzat  továbbra  is  önálló  könyvtárat,  azaz  alapító  okirattal  rendelkező
+
:Az Önálló könyvtár esetében az önkormányzatnak biztosítania kell a könyvtári helyiséget és a személyzetet. A  KSZR  ebben  az  esetben  elsősorban  kiegészítő  megrendelhető  szolgáltatásokat  nyújt (könyvtárközi, rendezvények, továbbképzések  stb.)  azoknak  a  nagyobb  községeknek,  ahol az  önkormányzat  továbbra  is  önálló  könyvtárat,  azaz  alapító  okirattal  rendelkező
 
intézményt tart fenn.
 
intézményt tart fenn.
#Könyvtári szolgáltató helyek esetében (1000-3000 fős településen)
+
## Könyvtári szolgáltató helyek esetében (1000-3000 fős településen)
Kisebb községekben, ahol nem tart fenn könyvtárat az önkormányzat, hanem szolgáltatási
+
 
szerződés megkötésével tesz eleget könyvtárellátási kötelezettségének. Ebben az esetben az
+
:Kisebb községekben, ahol nem tart fenn könyvtárat az önkormányzat, hanem szolgáltatási szerződés megkötésével tesz eleget könyvtárellátási kötelezettségének. Ebben az esetben az önkormányzat szolgáltató helyet biztosít, a könyvtárost vagy az önkormányzat alkalmazza vagy a KSZR-től megrendeli. A  szolgáltató  könyvtár  (a  megyei  vagy  nagyobb  városi)  –  szerződés  szerint  –  minden
önkormányzat szolgáltató helyet biztosít, a könyvtárost vagy az önkormányzat alkalmazza
+
megrendelt  könyvtári  szolgáltatást:  kurrens,  feldolgozott  könyveket,  folyóiratokat,  egyéb dokumentumokat,    elektronikus    információkat,    rendezvényeket,    gyerekprogramokat, továbbképzéseket stb. biztosít.
vagy a KSZR-től megrendeli.
+
### A könyvtári szolgáltató helyek esetében a könyvtári szolgáltatást fogadók között egyéb szervezetek  is  lehetnek,  pl.  teletékák,  teleházak  stb.  is  fogadhatják  és  közvetíthetik  a könyvtári szolgáltatást.
A  szolgáltató  könyvtár  (a  megyei  vagy  nagyobb  városi)  –  szerződés  szerint  –  minden
+
#### Könyvtárbusz (elsősorban 1000 fő alatt)
megrendelt  könyvtári  szolgáltatást:  kurrens,  feldolgozott  könyveket,  folyóiratokat,  egyéb
+
dokumentumokat,    elektronikus    információkat,    rendezvényeket,    gyerekprogramokat,
+
továbbképzéseket stb. biztosít.
+
c)  A könyvtári szolgáltató helyek esetében a könyvtári szolgáltatást fogadók között egyéb
+
szervezetek  is  lehetnek,  pl.  teletékák,  teleházak  stb.  is  fogadhatják  és  közvetíthetik  a
+
könyvtári szolgáltatást.
+
d)  Könyvtárbusz (elsősorban 1000 fő alatt)
+
 
Azokban  a  régiókban  ajánlott,  ahol  elsősorban  aprófalvas  települések  vannak.  A
 
Azokban  a  régiókban  ajánlott,  ahol  elsősorban  aprófalvas  települések  vannak.  A
 
mozgókönyvtári ellátás a kistérségek együttműködésével valósítandó meg.
 
mozgókönyvtári ellátás a kistérségek együttműködésével valósítandó meg.

A lap 2009. március 6., 21:20-kori változata

A Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer (röviden KSZR) a falvak, kistelepülések lakói számára közvetíti a hazai könyvtári rendszer egésze által nyújtott szolgáltatásokat. A KSZR koncepcióját a Könyvtári Főosztály által felkért és működtetett stratégiai munkabizottság dolgozta ki 2004-2005-ben. A rendszer megvalósulása révén jelentős esély nyílik arra, hogy a falvak lakossága ugyanahhoz az információ- és dokumentumvagyonhoz juthasson hozzá, mint a városokban élők. Az országosan elérhető könyvtári szolgáltatások közvetítése - köztük az Országos Dokumentum-ellátási Rendszer szolgáltatásai is - a helyi igények szerint könyvtárépület, könyvtári szolgáltató hely, illetve könyvtárbusz működtetése révén valósulhat meg.

Felépítése

A rendszer négyféle ellátási formát támogat a szolgáltatást fogadók és közvetítők szerint
  1. Önálló könyvtár fenntartása esetében (3000-5000 fős településen)
Az Önálló könyvtár esetében az önkormányzatnak biztosítania kell a könyvtári helyiséget és a személyzetet. A KSZR ebben az esetben elsősorban kiegészítő megrendelhető szolgáltatásokat nyújt (könyvtárközi, rendezvények, továbbképzések stb.) azoknak a nagyobb községeknek, ahol az önkormányzat továbbra is önálló könyvtárat, azaz alapító okirattal rendelkező

intézményt tart fenn.

    1. Könyvtári szolgáltató helyek esetében (1000-3000 fős településen)
Kisebb községekben, ahol nem tart fenn könyvtárat az önkormányzat, hanem szolgáltatási szerződés megkötésével tesz eleget könyvtárellátási kötelezettségének. Ebben az esetben az önkormányzat szolgáltató helyet biztosít, a könyvtárost vagy az önkormányzat alkalmazza vagy a KSZR-től megrendeli. A szolgáltató könyvtár (a megyei vagy nagyobb városi) – szerződés szerint – minden

megrendelt könyvtári szolgáltatást: kurrens, feldolgozott könyveket, folyóiratokat, egyéb dokumentumokat, elektronikus információkat, rendezvényeket, gyerekprogramokat, továbbképzéseket stb. biztosít.

      1. A könyvtári szolgáltató helyek esetében a könyvtári szolgáltatást fogadók között egyéb szervezetek is lehetnek, pl. teletékák, teleházak stb. is fogadhatják és közvetíthetik a könyvtári szolgáltatást.
        1. Könyvtárbusz (elsősorban 1000 fő alatt)

Azokban a régiókban ajánlott, ahol elsősorban aprófalvas települések vannak. A mozgókönyvtári ellátás a kistérségek együttműködésével valósítandó meg. Egy-egy busz kb. 50 000 lakost lát el úgy, hogy minimálisan kétheti gyakorisággal látogat meg egy-egy kistelepülést. Országosan az ellátandó lakosság száma szerint távlataiban kb. 30 mozgókönyvtárral kell számolni a program teljes megvalósítása esetén.